ACASĂ / ARTICOLE / LUMEA DE AZI (pagina 5)

LUMEA DE AZI

MANIPULAREA POLITICĂ ȘI ISTORIA RECENTĂ A ROMÂNIEI (II)

MANIPULAREA POLITICĂ ȘI ISTORIA RECENTĂ A ROMÂNIEI (II)   O definiţie schematică a manipulării s-ar rezuma la acţiunea de influenţare socială care are drept scop modificarea unor percepţii sau comportamente şi atitudini pentru obţinerea unor foloase în favoarea manipulatorului, dar, câteodată, şi în beneficiul celui manipulat. Astfel, manipularea poate fi negativă (cu preponderenţă) şi pozitivă (mai rar), de exemplu în …

Citeşte articolul »

MANIPULAREA POLITICĂ ȘI ISTORIA RECENTĂ A ROMÂNIEI (I)

MANIPULAREA POLITICĂ ȘI ISTORIA RECENTĂ A ROMÂNIEI (I)     Exact după o jumătate de mileniu de la tipărirea tratatului „De vinculis in genere” („Despre legături în general”) a lui Giordano Bruno, apare la Paris cartea lui Ioan Petru Culianu „Eros şi Magie în Renaştere 1484”, unde tânărul autor, în partea a doua numită „Marele manipulator”, întreprinde o analiză extrem …

Citeşte articolul »

MULTINAŢIONALELE – MODUL LOR DE INFLUENŢARE A PREZENTULUI ȘI VIITORULUI ROMÂNIEI

MULTINAŢIONALELE MODUL LOR DE INFLUENŢARE A PREZENTULUI ȘI VIITORULUI ROMÂNIEI   „Moartea nu înseamnă nimic, însă a trăi înfrânt şi fără glorie înseamnă a muri în fi ecare zi”. (Napoleon Bonaparte – 15.08.1769-05.05.1821) Am trăit şi trăim într-o lume globalizată şi nici nu sunt semne că aceasta ar putea să se sfârşească. Dimpotrivă, globalizarea s-a extins sub diferite forme (comerţul …

Citeşte articolul »

PATRIOTISMUL – COMPONENTĂ FUNDAMENTALĂ A CONȘTIINŢEI NAŢIONALE

PATRIOTISMUL – COMPONENTĂ FUNDAMENTALĂ A CONȘTIINŢEI NAŢIONALE   Conceptul de patriotism sau dragoste de patrie s-a constituit în legătură directă şi în urma apariţiei ideii şi noţiunii de patrie. Termenul este relativ nou, dar noţiunea definită de sentimentul specific este una foarte veche, cunoscând ca forme primare dragostea de casa părintească şi locul natal, implicând comunitatea umană cunoscută. O definire …

Citeşte articolul »

BRAND-UL DE TARÅ

BRAND-UL DE TARÅ   Brand-ingul de naţiune este unul dintre cele mai disputate concepte politice ale vremurilor noastre. Conceptele tradiţionale utilizate în spaţiul public: imagine naţională, identitate naţională, reputaţie naţională au fost înlocuite cu termenul mai nou, brand. Brandul poate fi definit ca „suma tuturor sentimentelor, gândurilor, imaginilor, istoriei, posibilităţilor şi zvonurilor care se manifestă pe piaţă în legătură cu …

Citeşte articolul »

ROMÂNIA ÎN RĂZBOIUL INFORMAŢIONAL – CONSIDERAŢII GENERALE

ROMÂNIA ÎN RĂZBOIUL INFORMAŢIONAL – CONSIDERAŢII GENERALE –   În actualul context internaţional, al unei globalizări din ce în ce mai agresive, comparativă cu cea a unui război, România încearcă prin propriile ei resurse, din ce în ce mai restrânse, dar şi prin parteneriatele încheiate cu NATO şi UE să reziste acestei agresiuni. În ultimele decenii războiul clasic a fost …

Citeşte articolul »

SPRE O NOUĂ CIVILIZAȚIE?

SPRE O NOUĂ CIVILIZAȚIE?   Probabil în dorinţa de a epata, un om de ştiinţă a lansat butada: nimic nu e mai imprevizibil ca trecutul. Drept ecou, un istoric prezent la noi, dl. profesor Lucian Boia, atrage atenţia: dreptul de a prevedea în istorie se încheie o dată cu ceea ce avem sub priviri. De mâine începe necunoscutul. Peste menirea …

Citeşte articolul »

IMPERIUL AMERICAN ÎN DECLIN ȘI ÎN RETRAGERE

IMPERIUL AMERICAN ÎN DECLIN ȘI ÎN RETRAGERE   Istoria nu s-a „sfârşit”. În tratarea acestui capitol, martor principal a fost luat Francis Fukuyama, autorul celebrei cărţi „Sfârşitul istoriei şi ultimul om”, apărută în 1992. Potrivit judecăţii lui Fukuyama, istoria a pus în faţa omenirii să aleagă una dintre cele două alternative posibile: sistemul capitalist sau cel comunist. În decembrie 1991, …

Citeşte articolul »

„BOLILE CRONICE“ ALE IMPERIULUI AMERICAN – O societate super-militarizată

„BOLILE CRONICE“ ALE IMPERIULUI AMERICAN – O societate super-militarizată –   Anul 1991 poate fi socotit un an de referinţă din istoria epocii post Război Rece a omenirii. Este anul în care SUA, victorioase în confruntarea de aproape o jumătate de secol cu fosta lume comunistă, ca şi în războiul din Golful Persic (august 1990-ianuarie 1991) împotriva Irakului, prin glasul …

Citeşte articolul »

DOMINAȚIA AMERICANĂ ASUPRA LUMII 1945-2015 (1945 – apogeul Imperiului american)

DOMINAȚIA AMERICANĂ ASUPRA LUMII 1945-2015 (1945 – apogeul Imperiului american)   Istoricii de marcă de pe cele două ţărmuri ale Atlanticului sunt unanimi în a recunoaşte că anul 1945, când s-a sfârşit cel de-Al Doilea Război Mondial, SUA au atins cea mai înaltă cotă a dezvoltării şi influenţei lor în lume. Între 1945-1949, când au deţinut şi monopolul bombei atomice, …

Citeşte articolul »