Breaking News
ACASĂ / ARTICOLE / EDITORIAL / SEMNE BUNE ANUL ARE?!

SEMNE BUNE ANUL ARE?!

Da, e o întrebare, căci tot ce se întâmplă la noi și în lumea întreagă este, mai mult ca niciodată, sub semnul întrebării. Realitățile, ori pe unde întorci capul, sunt halucinante. Cam în această perioadă a anului advertiserii își finalizează planul de marketing pentru anul viitor. Așa se face că, bugetul de media își taie partea leului din bugetul total de comunicare. În stabilirea dimensiunii sale se iau în considerare elemente precum obiectivele de îndeplinit, activitățile de marketing ale concurenților, evoluția anticipată a pieței de media.

Mass-media a fost primul sector privat din România după 1989, dar și unul dintre cele mai puternic lovite de recenta criza economică. Dacă despre prima ipostază s-a discutat din perspectiva unei nou găsite libertăți de exprimare, sustenabilitatea producției de conținut este un subiect mai puțin abordat. În primii ani după 1989, a fi jurnalist reprezenta o mare oportunitate, a fi jurnalist în prezent este cel puțin problematic. Tipul de structurare al sferei jurnalistice din România și transformarea bunurilor culturale de masă în marfă reprezintă contextul explicativ structural al acestui „curs de introducere” în sistemul mass-media. Deși există literatură de specialitate de foarte bună calitate despre mass-media și jurnalism în România, consider că a fost insuficient problematizată legătura dintre transformările structurale din România post-comunistă și opțiunile curente din sfera jurnalismului autohton. Legătura dintre practicile profesionale și calitatea producției jurnalistice în contextul problematicei sustenabilități a mass-media.

Mai înainte de toate permiteți „umilului” semnatar al acestor rânduri, de început de an să vă ureze tot ce va fi mai bun pe 2020, cu multă sănătate! Căci făr de acest „leac” divin…” geaba putință, dacă nu-i putirință”! Subiectul meu, de azi se referă la întrebarea: „Semne bune anul are?!”

În urmă cu treizeci de ani, România a intrat dintr-o dată într-un flux global de putere şi de schimburi de toate felurile, după ce a fost timp de decenii foarte izolată. Această schimbare bruscă de context a avut efecte profunde mai ales în ceea ce priveşte producţia şi dinamica bunurilor media, fenomenele de import de produse culturale intensificându-se după căderea comunismului.

Democrația asigură, din punct de vedere politic, spațiul de manifestare autonom al jurnalismului ca garant al accesului la informație și la distribuirea echitabilă a informațiilor publice în societate. Jurnalismul se află într-o poziție fragilă în momentul de față, dar este încă singura profesie ce are ca misiune legitimă vegherea puterii într-o democrație și informarea opiniei publice. Îmi doresc să contribui prin acest „curs” la o mai bună cunoaștere a oportunităților dar și a limitelor de generare de conținut jurnalistic de calitate, civic, în contextul actual. Vreau să aduc un plus de reflexivitate unui sector care este în permanență sub presiunea timpului.

În mod ideal, democrația se exercită de către toți cetățenii în toate problemele de interes public.

În România, între sectorul media și sectorul academic responsabil pentru formarea jurnaliștilor este o prăpastie tradițională. Lucru relectat și la „firul ierbii”, în relația producător versus consumator de media!

Pentru noi, cei din mass-media, acest an nu va fi deloc unul ușor, cu atât mai mult cu cât trebuie să avem o estimarea corectă a acestei inflații. Bineînțeles că procentul de creștere o să varieze de la un canal media la altul și de la un suport la altul, în funcție de client, mărimea bugetului, istoricul relației client-furnizor, abilitatea agenților în negociere.

Ca și-n anii anteriori, vedeta incontestabilă va fi in 2020, tot televiziunea. Asta pentru că, în ciuda proliferării stațiilor TV, oferta nu reușește să absoarbă apetitul insațiabil pentru televiziune al advertiserilor. Situație reflectată de faptul că, majoritatea posturilor au fost încărcate aproape de limita legală, iar în vârfurile de sezon nu s-au putut onora toate comenzile. E de așteptat ca, în ce privește inflația de media TV, locul unde se vor întâlni pretențiile furnizorilor, cu presiunea agenților, dar și a clienților să se găsească undeva în intervalul cuprins între 30 si 60%. Deși confruntați și ei cu problemele create de lipsa de spațiu, furnizorii de radio se vor limita la creșteri de prețuri ceva mai modeste, situate cel mai probabil în intervalul 20-30%. Piețele de online și presa se anunță mai calme și e de anticipat o inflație medie care să nu depășească 15%.

2020 se anunță plin de evenimente în toate segmentele importante ale pieței de media: televiziune, presă, radio, online, panotaj. Foarte probabil că anul acesta va fi anul care va marca trecerea la un alt nivel al industriei media și de publicitate, de pe meleagurile lui Bucur „Ciubenul”. Eu zic să așteptăm evenimentele și să vedem dacă așa va fi. Iată, în mai mare sau mai mică măsură, cum va arăta „fluctuația” pieței media, pe anul 2020.

Acum, îmi fac datoria de onoare de a găsi forța și resursele de cuviință de a saluta apariția „numărului bornă 60”, din viața revistei noastre! Cu toate obstacolele care nu au fost puține, a existat o persoană, Florian Laurențiu Stoica, care s-a „încăpățânat” a nu se da bătut, chiar și atunci când „pretenii” se pregăteau a-i „cânta” … „veșnica pomenire”! Pe lângă dânsul, ca un scut s-au așezat, de-a dreapta și de-a stânga domniei sale, toți colegii mei, știuți, și chiar și pe cei care nu i-am cunoscut!

De aceea cred că, 2020 poate să fie un „An, cu semne bune…”. Iar în rest, dragi cititori să auzim numai de bine, dar nu uitați să cumpărați revista „Independența RomânăIndependența prin cultură”, căci, nu-i așa, chiar și nemuritorul Ateneu Român a pornit de la banalul îndemn: „Dați un leu… pentru Ateneu!”.

 

ARICIUC CORVIN BOGDAN

Citarea se poate face în limita a 300 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral articolele purtătoare de Drepturi de Autor din cadrul IndependentaRomana.ro sau al revistei INDEPENDENȚA ROMÂNĂ – INDEPENDENȚA PRIN CULTURĂ fără acordul Fundaţiei literar-istorice "Stoika". Pentru mai multe detalii, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa info@independentaromana.ro


Recomandări

„(OARE) PENTRU CINE (NE) BAT CLOPOTELE?”

De departe evenimentul numărul unu a lunii care taman își lăsă perdelele, peste întreg zumzăitul …

23 AUGUST O DATĂ CONSTANTĂ LA RULETA ISTORIEI SAU, UN NEFAST PARADOX?!

Pe la sfârșitul anilor 90, tot într-o vară de august, marele academician Ștefan Pascu, de …







Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Toate informaţiile şi articolele publicate pe acest site de către colaboratorii şi partenerii revistei INDEPENDENȚA ROMÂNĂ – INDEPENDENȚA PRIN CULTURĂ şi ai Fundaţiei literar-istorice "Stoika" sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui site sunt interzise. (vezi secţiunea TERMENI ȘI CONDIȚII). Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa info@independentaromana.ro


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

5 × 3 =

ATENȚIE! Postaţi pe propria raspundere! Vă rugăm să comentaţi la obiect, legat de conţinutul prezentat in material. Inainte de a posta, citiţi regulamentul. Ne rezervăm dreptul de a şterge comentariile utilizatorilor care nu intrunesc regulile de conţinut prevăzute la capitolul TERMENI SI CONDIȚII. Site-ul IndependentaRomana.ro nu răspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine integral autorului comentariului.




Te-ar mai putea interesa şi articole din: